Uhtua syysajo

Kahden päivän ajelut pimenevässä syksyssä 31.8.-1.9.2016

- Reitin kartoittaminen Karelian Tour 2017 varten

(Kalevala, Hotel Sampo)

Puoli yhdeksältä keskiviikko aamuna (31.8.) kolmen hengen voimin Vartiuksesta valtakunnanrajan ylitse. Kostamuksen ohittamisen jälkeen suunnaksi Lietmajärvi sekä Tikshan lähiseutu, josta tulisi löytää mahdollinen leiripaikka seuraavalle kesälle. Matkalla ennen Lietmajärveä hypättiin isolta asfalttitieltä pois lähes saman suuntaisesti kulkevalle hiekkatielle, jotta päästiin sille alustalle jolla halusimme pyöriämme käskyttää.
Vaikka ajoissa liikkeellä oltiin, niin kaupassa käynnin sekä tankkauksen jälkeen oli jo kolme tuntia kulunut rajan ylityksestä ja kilometrejä rajalta vasta 120 km. Pieni siirtymä Lietamajärveltä Tsirkka-Kemi joen rantapenkalle mahdolliseen leiripaikkaan nuotiota tekemään ja syömään.

Sää oli meidän puolella ja aurinko paistoi täydeltä terältä. Vaikka tulilla oli mukava istua, niin pakko on lähteä jatkamaan jotta illaksi kerkeäisi vielä Kalevalaan. Tsirkka-Kemi joen varrelta tarkastettiin pari muuta mahdollista leiripaikkaa ennen kuin lähdettiin nautiskelemaan 'Ledmozero-Borovoy Highwaylle'. 'Highway' tarjosi mukavaa ajettavaa ja odotetut vesilammikotkin tulivat vastaan, jotka vedenkorkeuden tarkastuksen jälkeen ajettiin rivakasti lävitse. Kolmestaan liikenteessä oltaessa matka eteni mukavalla tahdilla ja itse 'highway' -osuus pidennettynä Jyskyjärvelle tultiin lävitse kahdessa tunnissa.

Jyskyjärvellä kello oli jo 16:30. Kalevalaan oli vielä vähintään parin tunnin ajomatka ja suunta oli suoraan vasten auringonlaskua. Auringon painuessa puiden latvojen korkeudelle se aiheutti yhdessä tiestä nousevan pölyn kanssa näkökenttää haittaavan haasteen viimeisenä ajavana. Varjoisissa kohdissa alkoi myös todella huomata kuinka nopeasti ilma jäähtyi auringon laskemisen mukana. Reippaalla marssivauhdilla edettyämme saavuimme Kalevalaan 18:30 ja pääsimme testaamaan varaamamme Sampo -hotellin palvelut. Huone, sauna ja ruoka oli tilattu etukäteen. Huone ja sauna täyttivät odotukset, mutta ruoka etukäteen tilattuna ilman tarkennusta jätti toivomisen varaa. Makaroonia ja kotletti – Se oli siinä. Touria ajatellen täytyy osata tilata laajemmin, tämän oli hyvä tietää.
Hotellilla oli meidän lisäksi venäläisiä komennustyömiehiä, jotka tulivat huoneistaan hotellin respa-ravintola-yleistilaan katsomaan jalkapalloa televisiosta, kun me jo suunnittelimme vetäytymistä huoneeseen yölevolle.

Syyskuun ensimmäiseen päivään herättiin poutaisen sään jälleen suosien meidän testireissua ja saattaen Venäjällä lapset takaisin koulutielle. Venäjällä 1.9. on perinteinen koulujen alkamispäivä ja se näkyi jo Kalevalassa, mutta varsinkin Kostamuksessa jossa poliisit olivat näkyvästi turvaamassa suojateiden kulkijoita ja muistuttamassa varovaisuudesta.

Ennen lähtöä aamulla tehtiin lopullinen ratkaisu, ettei lähdetä ajamaan pohjoiseen Pääjärven kautta Suomeen vaan Suomeen palataan Kostamuksen ja Vartiuksen kautta. Tarvetta Pääjärven kautta testiajamiseen ei ollut, koska olin yksin ajanut sen lävitse vasta heinäkuussa.
Kalevala – Kis-Kis kukkulat – Vuonninen – Vuokkiniemi – Kostamus. Tie on mukavaa leppoisaa isoa matkaenskatietä, joka käy pienempänä Vuonnisen lähettyvillä. Kostamuksesta ostokset ja Suomeen. Kuittijärven kierros oli tehty!

Kuittijärven kierros yhdellä yöpymisellä tarjosi hyvän loppukesän testiajon ja mahdollisti seuraavan kesän Karelian Tourin järjestelyiden aloittamisen, kun partioiden johtajat tiesivät minkä ympärille hommaa rakennetaan. *Highwayltä' saatiin tuoreet kokemukset ja ajettavuus tarkistettua, jotta iso ryhmä voitaisiin viedä siitä lävitse. Tiedustelluista leiripaikoista Tikshan lähettyvillä ei yksikään päätynyt Karelian Tourin toteutukseen, vaan talven aikana Kostamuksessa toimiva matkatoimisto Kotiranta ehdotti Tikshassa olevaa mökkiä *Hutalamba', joka lopulta toimi hyvin leirimme pysähdyspaikkana kesällä 2017.