KAЯELIAN TOUR 2017

Reissuyhteenveto on kirjoitettu partio 2:sen matkalla tehtyjen havaintojen perusteella

27.6.2017 Tuesday
• Driver's meeting at 20:00. Minimotel, Tohmajärvi

27.6.2017 Tiistai
==> Tohmajärvi

Päivä 0: Tour alkaa ilta kahdeksalta kuljettajapalaverilla Tohmajärven Minimotellilla!
Huolto starttasi Ford Transitin Kainuusta ja sai mukaansa kauppalistan tarvikkeista, mitkä heidän oli vielä ostettava.
Viisi crew -moottoripyörää lähti myös aamulla hyvissä ajoin Kainuusta sorateitä pitkin Tohmajärvelle. Aamupäivä nautiskeltiin Itä-Suomen pikkuteistä hyvässä säässä ja Lieksassa syöty ruoka oli jo paikallaan.
Iltapäiväksi jäi vielä vajaa pari sataa sorakilometriä jäljelle ja niitä lähdimme urakoimaan, jotta ehtisimme huollon kaveriksi valmistelemaan Karelian tour 2017:n ilmoittautumista. Taivaanrannassa edessämme aurinkoinen keli muuttui todella tummaksi ja ei aikaakaan, kun olimme pilvien alla raikkaassa kesäsuihkussa.

(near Hiidenportti)

Tohmajärvelle saapuessa huolto ja muutama innokkain moottoripyöräilijä oli jo ennen meitä Tohmajärvellä. Tourilaisten vastaanottoa, kauppaostoksia, uusi takarengaskin tuli vaihdettua ja kello olikin jo ilta seitsemässä. Viimeiset moottoripyörät kurvasivat pihaan hetkeä ennen kahdeksaa, jonka jälkeen pääsimme aloittamaan kuljettajapalaverin. Palaverin pääasiana oli käydä läpi asioita ryhmäajosta ja liikenteestä Venäjällä. Illan kruunasi rajanylitykseen kuuluvien papereiden ja lappujen täyttäminen.

(Driver's meeting. Mini motel, Tohmajärvi)

28.6.2017 Wednesday
• Breakfast and Start from Tohmajärvi
- Värtsilä (RUS)
• Kollaa -river (War memorial), Lunch break
• Suojärvi
- Fuel and shop, self-service night snack
- Accommodation Hotel Karelia, Suojärvi
Distance 250 Km

28.6.2017 Keskiviikko
Tohmajärvi (FIN) – Suojärvi (RUS)

Aamupala oli tilattu porukalle Minimotellille ja se syötyämme alkoi kuhina pyörien ympärillä. Ensimmäinen partio kaasutti malttamattomana rajalle päin ja kaksi muuta partiota seurasi hetken päästä perään.
Venäjän puolen tarkastukseen päästyämme olimme kaikki 23 moottoripyörää yhdessä läjässä ja meidät ohjattiin pois suomalaisten autojen edestä 'venäläisten kaistalle'. Hitaasti, mutta varmasti raja- ja tullitarkastuksista pääsimme pienryhmissä etenemään Jänismäelle rahanvaihtoon ja kahville. Rajatarkastuksen yhteydessä erityistä ihmetystä aiheutti Andersin Husqvarna moottoripyörä. Monta kertaa ruotsalaisesta rekisteriotteesta etsittiin ajoneuvon merkkiä ja lopulta sitä käytiin katsomassa pyörän kyljestä!

(Jänismäki, Rus)

Jänismäellä järjestelyjä, kahvia 'Kolmas' cafeessa ja kohti tankkausta. Ajatuksena ajaa TNK Matkaselkään tankille. Ensimmäinen partio kuitenkin kerkesi tuomaan viestiä, ettei sieltä saa mitään, joten takaisin Puikkolaan Lukoilille tankkaamaan. Tässä vaiheessa emme olleet vielä tietoisia, että kaikki TNK -asemat ovat haavoittuneet suuressa kyberhyökkäyksessä, eikä niiden maksujärjestelmät olleet toiminnassa.
Rajanylityshieromisessa meni pari tuntia, kahvittelussa ja tankkauksessa vielä lisää. Eikä kauas päästy, kun pidettiin pieni turistitauko Ruskealassa Ahinkoskella. Ahinkosken ihmettelyjen jälkeen Laatokan rannan kautta Harlun risteykseen, josta päästiin lopulta asiaan ja etenemään soratietä pitkin.
Kylät Harlu, Alattu, Suistamo jäivät taakse, kun kuskit pääsivät nautiskelemaan ajamisesta. Pienemmältä tieltä käännös Suojärvelle johtavalle päätielle, jota pitkin kenttälounaalle Kollaa -joelle oli vielä matkaa vajaa 30 km. Noin 10 km ennen Kollaata sadepilvet aloittivat tiputtamaan vettä ja lounaspaikalle saavuttiin vesisateessa. Huolto pystytteli varikkoteltan ja laittoivat hernekeiton tarjolle samalla, kun tourilaiset tutustuivat Kollaan nähtävyyksiin. Hernekeitto lisukkeineen teki kauppansa ja hyväksi kehuttiin.

(Kollaa, lunch)

Mahat täynnä oli hyvä jatkaa. Haasteellista tieosuutta ei ensimmäiseen päivään mahtunut, vaan ajeltiin pääuria pitkin. Suojärvelle saapuminen vedettiin 'Suojärvi' kiertäen pohjoisrannan kautta. Suojärven kaupungin läheisyydessä alkoi kestopäällyste, joka oli nähnyt parhaat päivänsä ja reikää oli. En tiedä oliko reikäisen tien syy vai ei, mutta klassikko BMW R80G/S:n kardaani alkoi oirehtia pahasti juuri ennen saapumista Suojärvelle. Nilkuttaen viallinen pyörä suoraan hotellille ja muut tankkaamaan. Tankkausasemia kaupungissa on kaksi, joissa molempien pihalla pyörähtäen jouduimme toteamaan, että ei ole bensaa!
Partio perässä suoraan hotelli Karelian pihaan, jossa riitti hommaa säätäessä hotellihuoneita ja bemarin kardaani -ongelmakin täytyi ratkaista jollain tavoin.
Hotellihuoneiden jakamisen yhteydessä apuna ollut rouva auttoi myös kardaani -ongelmassa ja huomaamatta olinkin jo ajamassa huoltoautolla rouva vieressä oppaana sekä bemari perässä seuraamassa paikalliselle korjaamolle. Korjaamolla kardaaniin kurkistettiin ja vika diagnosoitiin. Kardaani voitaisi korjata, jos olisi osia. Osien saanti Suojärvelle olisi useamman päivän homma, joten vaihtoehdoksi jäi järjestää hinaus takaisin Värtsilään lähelle Suomen rajaa. Hinaus järjestyi korjaamon pihalla välittömästi ja ajankohdaksi sovittiin seuraava päivä hotellilta aamulla noudettuna. Hintaa parin sadan kilometrin hinaukselle kertyi 4000 ruplaa.

(Suojärvi, workshop)

(Hotel Karelia, Suojärvi)

Hotellille takaisin, jossa oli lisää asioita ratkaistavissa. Puheiden mukaan kaupungin ainoa ravintola sijaitsi hotellikiinteistössä, mutta se ei ole avoinna illalla. Ratkaisuksi kelpasi raha, jolla ravintolan aukioloajalle saatiin ostettua jatkoaikaa. Illan ruokahuolto oli varmistettu ja hotellin pihalle oli ostettu vartiointi pyöriä varten, joten enää jäljellä oli huoli polttoainepulasta.
Auringon painuessa horisonttiin viimeinen sukujuuria tutkimassa ollut tourilainen saapui hotellille ja kertoi ilouutisen: Polttoainetta oli saapunut toiselle bensa-asemalle!
Nukkumaan mentiin tyytyväisen toiveikkaina, ettei reittiä tarvitsisi muuttaa bensan saannin takia.

29.6.2017 Thursday
• Breakfast and Start from Suojärvi
• Small villages, small shops on the route. Self-service lunch snack
• Mujejärvi (270 km from Suojärvi)
- Fuel (92 okt)
• Lietmajärvi (330 km from Suojärvi)
- Shop
• Accommodation Hutalamba, Tiksha
- Food
Distance 350 Km

29.6.2017 Torstai
Suojärvi – Tiksha

Hotelli Kareliassa oli aamulle tilattu aamupala ja se tarjoiltiin perinteisen venäläisittäin. Puuro, leipä ja lisukkeet syötyä tankkaamaan ja kauppaan ostamaan lounaseväät, jonka jälkeen pohjoiseen. Bensatäydennys siis oli saapunut edellisenä iltana ja sitä riitti meille, joten matkamme jatkui suunnitelmien mukaan.

(Petrol station, Suojärvi)

(Shop, Suojärvi)

Suojärven loitontumisen myötä soratie muuttui pienemmäksi. Liikennettä ei juurikaan ollut, mutta puurekkoja kohdattiin. Erään kuskin kohdalla puurekan kohtaaminen oli olla kohtalokas, mutta molemmat onneksi jatkoivat matkaa omiin suuntiinsa. Tie on mukavaa matkaenska-tietä, mutta matkalla oli tienparannustöiden seurauksena yllättäviä erittäin pehmeitä osuuksia. Eräs pehmeä osuus sai ison gessun etenemisen pysähtymään hallitsemattomasti sillä seurauksella, että pyörä oli lopulta sarvien päällä renkaat kohti taivasta. Gessu otti osumaa luonnollisesti keula/tuulilasin seudulle, mutta kuski selvisi henkisillä kolhuilla ja vei pyörän illan päätteeksi itse ajamalla Suomeen.

(Loose gravel)

Reitin varrella paikallinen rajaviranomainen piti huolta etenemisestämme ja ensimmäinen checkpoint oli Porajärvellä, jossa passit kuvattiin kännykkäkameralla ja toivotettiin hyvää matkaa. Muistoksi rajavartioille annoin 'Karelian Tour 2017' tarrat sujuvasta toiminnasta.

(Checkpoint, Porajärvi)

Mujejärvelle saavuttiin tie pölisten tai ainakin lähes kaikki saapuivat. Partiomme perästä puuttui kaksi ja syy selvisi polttoaineen loppumiseksi aamullisen vajaavaisen tankkauksen takia. Varakanisterin paikalle toimittamisen jälkeen kaikki päästiin Mujejärvelle. Mujejärvellä on vain yksi bensa-asema ja se toimii TNK:n nimellä, joka oli kyberhyökkäyksen kohteena. Bensaa (92) onneksi pystyi ostamaan käteisellä ja saimme toimintasäteen turvattua kaikille Lietmajärvelle saakka, jossa jälleen oli 95 bensaa saatavilla. Mujejärvellä viranomaiset pitivät pitkähköksi venähtänyttä taukoamme koko ajan silmällä autossa istuen bensa-aseman risteyksessä. Lähtiessämme heilautin kättä heille iloisesti merkiksi, että poistumme vihdoin heidän valvonta-alueelta.
Ennen Lietmajärveä oli luvassa vielä pienempi oikotie, joka koettiin mukavaksi piristykseksi isolle soratielle. Paikoitellen kivisen tien jälkeen saavuimme Lietmajärvelle kauppaan ja tankkaamaan pyörät valmiiksi huomista varten. Viimeinen etappi tankkauksen jälkeen oli ajaa 30 km asfalttia pitkin Tikshaan, jossa oli varattuna mökki Hutalamba pihoineen meille.

(Hutalamba, Tiksha)

Camp Hutalamba oli hyvä paikka leirillemme, vaikka monen mielestä hyttysiä oli ainakin riittävästi.
Ruokaa ja sauna ei kai sitä muuta tarvitse! Huolto teki mökin pihalla illalliseksi 'pelletti-soppaa' eli Pelmeenejä, jolla nälkä saatiin siirrettyä. Rantasauna oli toki hivenen eksoottinen, koska siellä ei ollut vedenpoistolle minkäänlaista reikää. Reilut parikymmentä saunojaa aiheutti väistämättä tilanteen, että vesi oli saunanlattialla oven kynnyksen korkeudella ja siitä hiljalleen valui kynnyksen yli.
Camp Hutalambassa oli jo ilta rauhoittumassa puoli yhdeksän aikaan, kun venäläinen rajavartija tuli koiransa kanssa asiallisesti esittäytyen keräämään kaikkien henkilötiedot. Hän ei käyttänyt kamerakännykkää tai muutakaan teknistä apuvälinettä, vaan hän kirjoitti jokaisen tiedot passista ja viisumista ruutuvihkoonsa. Arvaten toimitus ei ollut hetkessä tehty, vaan vei aikaa kokonaisuudessaan pari tuntia. Tämän jälkeen pääsimme latautumaan seuraavan päivään ja reissun parhaaseen pätkään.

30.6.2017 Friday
• Breakfast and Start from Hutalamba
• Ledmozero-Borovoy Highway. Self-service lunch snack
• Hotel Sampo, Kalevala
- Dinner
Distance 270 km

30.6.2017 Perjantai
Tiksha – Kalevala

Huolto tarjoili aamupalan, jonka jälkeen rutiinilla pyörät valmiiksi lähtöön. Kymmenen kilometriä asfalttia ja sitten sukellettiin soralle. Reitti mutkitteli Tsirkka-Kemi joen itäpuolelle, jossa tie alkoi pienentyä sitä mukaan kun kilometrejä jäi taakse.
Tsirkka-Kemi joen itäpuolella kulkeva metsäautotie yhdistää Lietmajärven ja Borovoyn. Omalla porukalla ajoimme sen ensimmäisen kerran pohjoisesta etelään vuonna 2011, jolloin huoltoauto (Mitsubishi L200) tuli perässämme. Tuolloin auton kyydissä ollut huoltomies nimesi tien 'Highwayksi' ja mitä sitä hyvää nimeä vaihtamaan - 'Ledmozero-Borovoy Highway'.
Tie on kovapohjainen, välillä kivinen, välillä pehmeän hiekkainen. Matkalle mahtuu suoalueita halkovia osuuksia, joissa tieuralle on syntynyt vesilammikoita. Lisäksi ura ylittää pari pientä jokea, joiden ylittävien siltojen kunto heikkenee vuosi vuodelta. Kulkusuunnassamme etelästä pohjoiseen saavuimme ensimmäiselle lammikolle. Lammikko ei ole pitkä, mutta pohjassa on syvänne, josta on pyörä mahdollista pompauttaa väärään suuntaan tai jopa kaataa. Hivenen liian runsaalla kaasulla läpi ajaessa kaato tapahtuikin ja 750 Tenere imaisi kosteutta hivenen itseensä. Keskellä korpea ei ollut vaihtoehtoa, kuin purkaa tankki pois ja ilmanputsari esiin. Kuivaa ilmaa moottorille saatua Yamaha heräsi henkiin ja elämä oli taas ihanaa!

('Ledmozero-Borovoy Highway' – the first pool)

Seuraava lätäkkö oli pitempi, mutta rauhallisesti ajaen ei aiheuttanut ongelmia. Veden syvyys oli suurempi ja tienvarsipusikot lähellä, joihin osuminen aiheutti pientä ongelmaa kovilla sivulaukuilla ajaville. Highwayllä kuultu kommentti "tämä tie vetää vertoja Kemihaaran huoltotielle" kertoo siitä kuinka vaihtelevasta ja isoille matkaenskoille haastavan ajettavasta tiestä on kyse.
Lähellä Borovoyta tie kulkee hienolla harjulla, jolla on mukava antaa happea pyörälle kuitenkin pitäen järjen päässä. Borovoyn korkeudella taukoa ja itäkautta koukaten Jyskyjärvelle ennalta suunnitellulle ruokatauolle. Ennen Jyskyjärveä matkalla oli useita pehmeitä osuuksia, joissa sai olla tarkkana vähentyneillä energiavaroilla ajaessa. Jyskyjärvelle päästyä matka oli vienyt energiaa kuskeista melkoisesti, niinpä retkiruokailu riippusillan kupeessa oli odotettu juttu.

(Jyskyjärvi)

Jyskyjärvellä kohtasimme moskovalaisen porukan, jotka olivat liikenteessä autolla kohti Kantalahden lähettyvillä käynnissä olevaan 'motoralliin'. Vaihdoimme kuulumiset ja tarrat, jonka jälkeen he ja me jatkoimme matkaa kohti Kalevalaa.
Tiellä Jyskyjärveltä pohjoiseen oli kaivettu ojia ja kaivettu pehmeä hiekka oli nostettu täytemaaksi tielle. Nämä 'tienparannus' kohdat kuohuivat ja olivat monen kaatumisen paikkoja. Ajamisen haasteellisuudesta kertoo se, että tällaiseen pehmeään kohtaan jäi jopa 'pönttö-UAZ' kiinni!
Soratie päättyi kuitenkin aikanaan ja pitkän päivän päätteeksi monelle oli varsin toivottua, kun Kalevalaan saavuttiin asfalttitietä pitkin. Kylän itälaidalla tankkaus, jonka jälkeen Kuittijärven rantaan Sampo Hotellille.
Hotellilla sauna odotti lämpimänä ja illallinen tilattu riittävän laajana, eli alkusalaatti, keitto ja pääruoka. Järjestelyt toimivat erinomaisesti ja tämän majapaikan toiminta olikin käyty testaamassa edellisenä syksynä. Pesun sekä ruokailun jälkeen hotellin pihamaalla oli päivän yhteenvedon aika, jonka alkuun kysymys "tuliko kaatumisia?" sai aikaan naurun pyrähdyksiä. Kaikille paikalla oleville pyöräkuskeille jaettiin päivän suorittamisesta 'Ledmozero-Borovoy Highway' tarrat, jonka jälkeen jatkui päivän läpikäynti.
Onnistunut päivä, tämän takia tänne tultiin!

(Hotel Sampo, Kalevala)

1.7.2017 Saturday
• Breakfast and Start from Kalevala
• Kis-Kis hills (war monument)
• Pääjärvi (120 km from Kalevala)
- Shop. Self-service lunch snack
- Fuel
• Border RUS – FIN (190 km from Kalevala)
• Dinner, Hossa visitor centre
• Accommodation Hossa, Rajakartano
- Karelian Tour 2017 award ceremony
Distance 280 Km

1.7.2017 Lauantai
Kalevala (RUS) – Hossa (FIN)

Aamulla normaalisti aamupala, jonka jälkeen pakkaus ja liikkeelle. Aamulla ensin 15 km länteen tutustumaan jatkosodan aikaisiin Kis-Kis kukkuloihin, joiden lähettyviltä löytyy myös laulusta tuttu Eldanka -järvi.

(Kis-Kis kukkulat)

Turistimutka mahdollisti meidän jatkaa matkaa 'oikotien' kautta pohjoiseen. 'Oikotie' toimi mukavasti päivän alussa piristeenä tarjoten lätäkköä, kivikkoa ja lopuksi jo heikohkossa olevan sillan yli Uhta -joesta. Sillan kunnosta ei ollut täydellistä varmuutta, mutta toivoimme sen vielä olevan paikallaan ja moottoripyörällä ylitettävässä kunnossa. Pieniä lankun asetteluja jouduimme tekemään, mutta notkuva silta päästi meidät vielä yli. (Silta JoHu:n Youtube -videolla kuvattuna)
Tämän jälkeen matka jatkui mutkittelevana päätienä kohti Tungozeroa ja Pääjärveä. Tie oli normaalissa venäläisessä kunnossa, eikä yllätyksiä tullut.
Pääjärvi on seutukunnan ainoa palveluita sisältävä taajama noin 60 km Suomen rajalta itään Kuusamon korkeudella. Pääjärven taajamaan saapuessa on pätkä reikäistä asfalttia ja aivan siinä taajamaan saapuessa tuli reissun ensimmäinen rengasrikko! Näin ollen kaupassa käynnin, eväiden syönnin lisäksi ohjelmaan kuului renkaan paikkausta.
Pääjärvellä tarkistus sosiaalisesta mediasta tien kunnosta rajalle ja polttoaineen saatavuudesta rajan läheisellä bensa-asemalla. Saatujen tietojen mukaan bensaa oli rajalla ja tie oli vasta lanattu, joka tarkoittaa että terävää sepeliä on tarjolla koko tien leveydeltä. Sepelillä kuorrutettu tie alkoi välittömästi taajaman länsipuolella ja vain pienen matkan päässä vastaantulevalla kaistalla pysähdyksissä oli suomalainen auto, jonka kohdalla stoppasin nopeasti. Autossa olikin tuttuja naamoja matkalla kalastusreissulle, mutta sepelillä kuorrutettu tie oli rikkonut heidän Pajeron renkaan reilun 50 km Venäjä -kilometrin jälkeen. Jätin heidät vaihtamaan rengasta ja me jatkoimme matkaa kohti Suomea toivoen ettei meille tulisi rengastöitä.
Suomeen päin tultaessa venäläisillä on kaksi tarkastuspistettä, joista kulkusuunnassamme jälkimmäisellä ('välipuomi' noin 8 km ennen valtakunnanrajaa) tarkistusta hoitava mies aidosti hämmästyi, kun ensin kerroin perässäni tulevan ensin oma ryhmäni ja sen jälkeen vielä kaksi muuta, eli yhteensä 21 moottoripyörää. Viimeiset tankkaukset halpaa itä-bensaa ja henkilökohtaiset tavarat pyörän päälle huoltoautosta, jonka jälkeen raja-/tullitarkastus ennen Suomeen siirtymistä. Suomen puolella Kuusamon rajanylityspaikalla Kortesalmella otimme porukkaa kasaan ja osa jätti jälleen tavaroitaan huoltoauton kyytiin.

(Border crossing point Kuusamo, Finland)

Kortesalmelta mutkittelimme aiemmilta vuosilta tuttua soratieverkostoa Hossaan opastuskeskukselle syömään ja Loma Hossaan majoittumaan. Loma Hossassa meitä oli vastassa Jonkko, joka oli hoitanut majoituksen ovet auki ja saunavuorot valmiiksi. Hänen oma osallistuminen tourille kariutui pyörän tekniseen ongelmaan, mutta mies päätti yllättää ja ajaa pakettiautolla Paraisilta Hossaan päätöstilaisuuteen.
Pyörien olessa pihassa parkkeerattuna huomattiin reissun toinen rengasrikko. Piha-alue ja kiirreettömyys mahdollisti, että rengasta oli 'vaihtamassa' iso porukka – mukavaa puuhastelua yhdessä siis!

(Let's do together!)

Hossassa matkalaisista oli aistittavissa tyytyväisyys ja vapautunut tunnelma Venäjän reissun ollessa jo takana. Useammalle matkalaiselle edelliset päivät olivat olleet ensi kosketus moottoripyörämatkailuun Venäjällä. Reissun tarkoituksena olikin madaltaa kynnystä lähteä rajan takaiseen maailmaan. Tarinointi jatkui nuotion äärellä kauniissa kesäillassa hyvässä säässä. Koko reissu saatiin vedettyä lävitse sään suhteen hyvissä olosuhteissa. Vesisadetta ajon aikana sattui päällemme kokonaisuutena vain vähän.

(Karelian Tour 2017 – We did it!)

- Kolme partiota: 23 moottoripyörää starttasi, 21 saapui Hossaan
- Kolme (3) henkilöä huollossa: Huoltoauto + pyöränkuljetuskärry
- Reilut 1000 venäläistä kilometriä pyörillä, huoltoauto ajoi enemmän

Järjestäjien puolesta Karelian Tour 2017 oli mielenkiintoinen projekti.
Kokonaisuus muodostui useiden vuosien aikana kuljettujen reissujen summana. Varsinaisia tiedusteluja ajettiin 2016 ja alkukesän 2017 aikana. Toukokuussa 2017 testiajo typistyi kylmän ja lumisen takatalven sekä rengasrikon takia vain pintaraapaisuksi, mutta luottamus onnistumiseen ei horjunut. Kesän 2017 edetessä jouduimme vielä varmuuden varalta muuttamaan ensimmäisen yöpymisen hotelliin Suojärvelle, jotta saimme venäläisen migraatio rekisteröinnin hoidettu ja näin ollen ryhmämme oli heti viranomaisten kirjoissa ja kansissa.
Vaikka suunnitelmat olisivat kuinka hyviä, ei kaikkeen voi varautua. Täysin yllättävä tilanne oli polttoainepula (Suojärvellä) ja kyberhyökkäyksen aiheuttamat ongelmat maksujärjestelmissä TNK -huoltoasemilla. Lennosta tehtyjä varasuunnitelmia ei tarvinnut käyttää ja pystyimme kulkemaan reittiä pitkin, joka oli Tohmajärveltä startatessa suunnitelmissa. Kaksi pyörää joutui jättämään reissun kesken, mutta näissäkin tapauksissa kulkupelit ja kuskit pääsivät Suomeen.
Tourin jälkeen oli ulospuhalluksen aika, omien retkien ajoa ja rauhallisesti ajatuksien siirtämistä tulevaisuuteen. Mitä – missä – milloin, se jää nähtäväksi.

Kiitos kaikille mukana olleille!
Erityiskiitos Neste Koskiportille, joka vuokrasi meille auton!
-Tuomas-

Flickr – Gallery

Karelian Tour 2017 – 10 min 540p quality

Karelian Tour 2017 from BR-BIKERS on Vimeo.

Patrol 1 (HERMANNI spot)

Patrol 3 (BR-BIKERS spot)

Ohessa videoklippejä Veskulta ja Jormalta, iso kiitos heille näistä!
Vesku, pitkä (18 min) kooste Tourilta: https://www.youtube.com/watch?v=QpV7K_o … e=youtu.be (noin 6:45 alkaa Ledmazero-Borovoy Highway)
JoHu, Bridge: https://www.youtube.com/watch?v=6D55pHO … e=youtu.be
JoHu, Lätäkkö: https://www.youtube.com/watch?v=KvbSJrtS2XY
JoHu, Lätäkkö: https://www.youtube.com/watch?v=ZWn7y7At6KM&feature=youtu.be
JoHu, Tarkastus Porajärvellä: https://www.youtube.com/watch?v=GYJ8To8_ahM

Lyhyesti

Date: 27.6.-2.7.2017
Start: Tohmajärvi
Finish: Hossa
For who: For adventure motorcycles with 300 km range.
Isoille matkaenduromoottoripyörille riittävällä toimintasäteellä.
Route: Karelia, Russia - Adventure experience.
Accommodation: Entry fee includes one camp place for tent and four indoor accommodation.
Osallistumismaksu sisältää telttayön ja neljä sisämajoitusyötä.
Food: Entry fee includes breakfast and dinner.
Osallistumismaksu sisältää aamupalan ja iltaruuan.

Price: 490 €

You need: Passport, Russian visa, Registration document, Green card, Driving license

WWW.RENGASTEMA.FI

Tourilla mukana rengastöitä varten mekaaninen rengaskone ja paineilmakompressori.