Takatalvi 5/2017 – Lyhyt reissu Kareliassa

Kahden yön yritys aloittaa ajokautta Karjalan Tasavallassa.
Takatalvi ja myöhäinen kevät yhdistettynä revenneeseen takarenkaaseen kirjoittivat reissulle uuden käsikirjoituksen.

Suunnitelma: Ajaa toukokuun kuivassa ja kevään mukavasti lämmittämässä ilmassa läpi Karelian Tour 2017 -reitin eteläisintä osuutta ja käydä testaamassa Tikshassa 'Camp Hutalamba'.

Toteutus: Äitienpäivänä 14.5. satoi Kainuussa 20 cm lunta ja Venäjän puolella Kostamuksessa jopa enemmän – Tämä vaikutti toteutukseen…

Kevät 2017 oli toukokuun alussa varsin viileä, mutta lumet olivat sulaneet kuitenkin pois lähes normaalisti.
Olimme suunnitelleet kauden avaamiseksi lyhyttä reissua Venäjän Karjalaan, jossa ajettaisiin lävitse myöhemmin kesällä järjestettävän Karelian Tour -reittiä.
Niiralasta Venäjälle ja Vartiuksesta Suomeen kahden yön jälkeen. Mukaan lähtevien työaikatauluhin saatiin sorvattua toukokuun puoleen väliin muutaman päivän aikaikkuna, jolloin olisi ajettava. Lähtöpäiväksi suunniteltiin maanantai 15.5. heti äitienpäivän jälkeen. Äitienpäivänä Itä-Suomen yli pyyhälsi saderintama kylmän ilman säestämänä tuloksena, että Kainuussa oli maassa 20 cm uutta lunta! Maanantaiaamuna elohopea pysyi edelleen hivenen pakkasella ja lumi oli este aamulla Kajaanista lähteville.

Periksi ei anneta ja mennään, kun on aiottu. Maanantai aamuna joutui tekemään järjestelyjä ja uusia aikataulutuksia, että kaksi Kajaanista lähtevää saivat siirrettyä kalustonsa lumirajan (Sotkamo, Maanselkä) eteläpuolelle. Allekirjoittanut lähti aamusta Oulusta liikkeelle ja kelikameroita oli myös katsottava hyvin tarkasti, jotta ajoreitin sai kiertämään lumiset alueet eteläiseltä puolelta ohi. Neljäs pyörä tuli etelästä päin ja pääsi parhaiten iltapäiväksi kohtaamispaikkaamme Tohmajärvelle.

Rajamuodollisuuksien jälkeen Värtsilän Jänismäellä kello oli jo 17:15, kun pääsimme syönnin jälkeen jatkamaan matkaa. Päivän etappina oli vain siirtyminen Suojärvelle ja päivänvaloa on vielä reilusti jäljellä… Helylän mutkan kautta Harlun risteykseen, jossa kello miltein ilta seitsemässä. Harlun jälkeen on mukavaa matkaenskatietä, mutta kylmän kevään jäljet huomasi ja tie oli vasta kunnolla sulamassa talven jäljiltä. Tie ei kuitenkaan aiheuttanut ajamiseen ongelmia ja kilometrejä jäi taaksemme nopeaan tahtiin.

Hivenen ennen Suistamon kylää tavallisella 'hyväkuntoisella' soratiellä edessäni ajaneen Sertaon takarengas tyhjeni vauhdissa. Perä vatkasi sivulta toiselle samalla, kun pyörä pysähtyi hallitusti tien poskeen. Kaksi etummaisina ajanutta pyörää jatkoi hetken matkaa tietämättä tilanteesta. Me olimme jo aloittaneet valmistelut  renkaan irroittamiseksi, kun keula kaksikko tuli takaisin paikalle. Pyörän ja renkaan ympärillä patsastellessamme pienen harmittoman rengasrikon status muuttui repeytyneeksi ulkorenkaaksi. Tiessä ei näkynyt etsinnöistä huolimatta isoa kiveä tai terävää kulmaa, mutta jonkin oli lävistänyt ulkorenkaan repien siihen viillon.

Kello oli kerennyt kulkea ilta puoli yhdeksään ja ulkorenkaan 'teippaamisen' sekä sisärenkaan korjaamisen jälkeen matkaan oli varovasti lähdettävä. Majoituspaikkaan Suojärvelle ilmoitettiin, että saavumme myöhään, mutta olemme kuitenkin tulossa. Kollaa -joella lyhyt pysähdys 21:45 jo pimeässä illassa. Matkaa olisi jäljellä vielä 30 km ja rikkinäinen takarengas oli pitänyt sisuskumin sisällä ja ehjänä – Hieno homma, päästään ehkä perille lämpimään kohta! Kollaalla alkoi samassa satamaan märkää lunta taivaan täydeltä, joka toi uuden haasteen loppumatkalle. Märkälumi tukki visiirin todella nopeasti, tienpinnasta ei saanut selvää onko siinä vettä, jäätä vai monttuja. Mentiin parasta mahdollista vauhtia perille pääsyä odottaen. Suojärven laidalle saavuttiin ja oikea tie majoitukseen löydettiin, mutta pimeydessä ajettiin klassisesti mini-motel comfortista ohi. Yhteentoista asti auki oleva kauppa kuitenkin löydettin, josta iltapalan lisäksi saatiin ohje motellillemme. Ystävällinen viiskymppinen sinkku nainen otti meidät vastaan ja pyörät ajettiin kapeasta käyntiaukosta motellin pihaan. Kuraiset matkatavarat vietiin varovasti sisälle käytävään ja ajokamat isoon yleiseen saunaan kuivumaan. Hetken saapumisemme jälkeen rajaviranomainen kävi hakemassa tietomme ja me pääsimme nukkumaan. Huomenna täytyy suunnitella matkan jatkamista ja tarkastaa rikkinäisen renkaan kestäminen.

Illalla lumisateessa Suojärvelle saapuessa ajatuksissa oli, että kuinka paljon lunta aamulla on maassa.
Aamu aukesi kuivassa pakkaskelissä ja nättiä aurinkoista keliä oli luvassa. Sertaon takarengaskin oli kasassa ja pitänyt ilmat sisällä, joten päätimme yrittää ajaa ison tien kautta kohti pohjoista ja päästä seuraavaan yöpymiseen Tikshaan. Suojärveltä itään lähtee kestopäällysteinen päätie ja aamulla ei ollut muuta ongelmaa kuin varjoisissa kohdissa ollut reilu sulamaton lumikerros. Essoila ohitettiin 10:30, tie parani, liikenne lisääntyi. Itään päin ei päästy Essoilasta kuin toistakymmentä kilometriä, kun takarengas luovutti ilmansa. Rengas irti ja korjausta miettimään. Irtonaista ulkorengasta käytettiin Essoilassa korjattavana rengaspajalla. Rengaspajan isäntä hioi rengasta sisäpuolelta ja laittoi paksumpaa kumia paikaksi, mutta takuuta kestävyydestä hän ei antanut!

Sisärenkaita meillä oli, mutta ne ei hyödytä jos ulkorengas antaa hiekkaa tai kiviä läpi. Rengaspajalla saatiin omaa tienvarsipaikkausta parempi paikka aikaiseksi ja pyörä taas ajokuntoon.
Pähkäilyä ja mietintää: Minne sitten ja millä renkaan leviämisen riskillä. Kello ylitti puolen päivän ja Petroskoihin ei olisi pitkä matka. Sieltä todennäköisesti löytyisi ehjä 17 tuumainen takanen, mutta se on 'väärässä suunnassa' . Alkuperäinen suunnitelma tulla Vartiuksen kautta pois unohdettiin aikaa vieneiden ongelmien ja saamamme lumitiedotuksen takia - Kostamuksen seudulla oli edelleen lunta maassa ja keli kylmä. Jäljelle jäi mennä Petroskoihin, josta matka Suomeen on pitempi seuraavana päivänä TAI lähteä varovasti jo ajamaan länteen isoimpia teitä pitkin. Demokraattisen jyräämisen jälkeen kaikki lähti jo nyt länttä kohti. Essoilaan takaisiin ja siitä etelään Nuosjärvelle (Kroshnozero), jolloin oltiin seudun isoimmalla hyvällä asfalttipäätiellä. Kolatselällä tutussa kahviossa kahvit ja leivonnaiset, pysähtyminen vanhalla rajalla ja seuraava stoppi murheenristille.

Murheenristille päästyä suunnitelman päivitys ja varasimme Sortavalasta hotelli Piipun pihasta huoneen seuraavaksi yöksi. Rengas kesti ja Sortavalaan päästiin. Piipun pihassa rengasta tutkiessa päätettiin vielä etsiä apua Sortavalasta. Parin opastuksen ja mutkan jälkeen saimme kumitalloja parissa eri koossa. Hotellin parkkipaikalla vielä kerran uusi paikkaaminen, jolla haluttiin varmistaa seuraavana Suomeen ja jopa kotiin pääsy. Illallinen hotellin ravintolassa ja pikainen sightseening -kävely Sortavalan keskustassa ennen nukkumaan menoa neljästään yhteen huoneeseen. …Niin ja ennen nukahtamista vielä vilkaisu kuinka mm-jääkiekossa Leijonat otti turpaan Kanadalta 5-2.

Aamulla hotellin 'epätavallisen venäläiseen tyyliin' kattavaan noutopöytään aamiaiselle ja kohti Suomea. Säätila oli edellisen päivän tapaan aurinkoinen ja kylmä.
Vartin yli yksitoista olimme jo ylittäneet rajan. Värtsilän (RUS) rajatarkastuksessa tyttö kysyi, miksi ei menty suunnitelman mukaan pohjoiseen ja poistuttu Kostamuksen kautta? Kylmä, lumi ja rengasprobleema riitti selitykseksi. Suomen puolella yksi irtaantui etelän suuntaan ja kolme jatkoi pohjoiseen. Sertaon alla pyörinyt ja monesti paikattu takarengas kesti Kajaanin seudulle saakka, jonne pyörä pysähtyi iltapäivällä.

Reissuun lähtiessä oli sille tavoitteet, mutta ne sai unohtaa luonnonvoimien mahdin edessä. Parin päivän aikainen kertaus aiheesta rengasjumppa sai ihmettelemään kuinka pienestä mitättömästä kiveniskusta renkaan voi saada lähes ajamattomaan kuntoon. Matkassamme oli kyllä sisärenkaita, paikkoja, minikompura ja työkaluja, mutta päällyskumin repeytymiseen emme olleet tällä kertaa varautuneet. Reissu määritti oman reittinsä ja vaikka emme päässeet ajamaan sinne minne suunnittelimme, niin oppia antava kylmä reissu tuli tehtyä.
Huono kenraaliharjoitus lupaa hyvää hyvää ensi-iltaa!
Kesällä Karelian Tour 2017 menikin hyvin, vaikka muuttuvia tekijöitä sielläkin tuli vastaan – Rengasrikot pysyivät Tourilla kuitenkin lähes loppuun saakka pois! Pari rengasta viimeisenä päivänä oli varautumiseen nähden todella vähän.

-Tuomas

Kuva galleria: https://www.flickr.com/photos/97712868@N06/albums/72157684586182596